1.
PENGENALAN
1.1
Definisi Pengurusan Projek
1.1.1
Projek didefinisikan sebagai suatu
rancangan yang diurus atau ditadbir yang melibatkan manusia,bahan dan
sumber kewangan bagi memikul atau bertanggungjawab melaksanakan speksifikasi
serta skop kerja dalam lingkungan kekangan masa serta kos bagi mencapai suatu
perubahan menguntungkan yang dinilai melalui kuantiti dan kualiti. Projek
adalah gabungan diantara pengurusan dan bahan-bahan. Projek wujud dengan
permulaan dan mempunyai matlamat,memerlukan bahan-bahan,pengurusan dan
berhubungkait antara satu sama lain.
1.1.2
Pengurusan projek adalah didefinisikan sebagai gabungan diantara
peralatan,manusia,bahan,sumber dengan teknik kemahiran saperti penggunaan
PERT,carta GANNT dan lain-lain teknik pengurusan serta kaedah pengawalan
pengurusan.
1.1.3
Sistem maklumat pula mengikut Zwass (1998) “An information system is an
organized set of components for collecting,transmitting,storing and processing
data in order todeliver information for action”.
1.1.4
Pengurusan sistem maklumat adalah menguruskan semua yang berkaitan dengan
teknologi maklumat saperti operasi, teknologi,bahan,projek,data, sumber, tenaga
manusia dan lain-lain yang berkaitan.
2. FAKTOR KEJAYAAN PENGURUS PROJEK
2.1
Pengetahuan Asas Yang Perlu Dimiliki
Organisasi
mempunyai banyak pilihan untuk menggunakan metodologi dalam melaksanakan
pengurusan projek. Banyak terdapat penggunaan metodologi yang digunakan tidak
tepat,menyeleweng dan tidak mengambilkira kehendak metodologi itu sendiri dan
tidak kurang pula yang memusnahkan metodologi itu sendiri. Dalam hal ini kejayaan
projek berkenaan banyak bergantung kepada pengurus projek dalam
merancang,memilih,menyelenggara metodologi dan mengambil faktor-faktor dalam
pengurusan risiko. Oleh yang demikian aspek yang perlu dilihat berkait dengan
pengurus projek adalah saperti
persediaan menjadi pemimpin atau pengurus projek,pengetahuan asas yang
perlu dimiliki,bagaimana untuk mengurus dan lain-lain faktor yang mempunyai
hubungkait dengan pengurusan saperti persekitaran,hubungan kemanusiaan,
kecekapan,keberkesanan dan lain-lain. Dalam kesempatan yang terhad ini
perbincangan akan difokuskan kepada persediaan untuk menjadi pengurus
projek,pengetahuan asas yang diperlukan oleh seseorang pengurus projek dan cara
pengurus mengurus.
Di
antara sebahagian daripada pengetahuan asas yang perlu dimiliki oleh seseorang
pengurus bagi menentukan kejayaan dalam perbincangan ini dibahagikan kepada
tiga peringkat peringkat pertama atau asas,pertengahan dan tertinggi. Peringkat
asas adalah berkaitan mentadbir dan membuat pemilihan dan menggunakan teknik
atau alatan pengurusan. Peringkat pertengahan pula ialah membuat
laporan,pemantauan projek,pengumpulan,perkongsian dan menggunakan data,
Sementara peringkat tertinggi pula ialah berkaitan dengan mengawal
perbelanjaan, berurusan dengan pelanggan,mendalami dan menggunakan sepenuhnya
pengetahuan dan kemahiran dalam perundingan.
2.1.1
Peringkat Pertama
2.1.1.1
Memahami Objektif Organisasi/Projek
Perkara
pokok yang perlu diketahui oleh pengurus projek ialah objektif organisasi dan
projek itu sendiri. Kegagalan memahami dan mengenalpasti objektif adalah diantara punca utama kegagalan sesuatu
projek. Ianya diibaratkan seorang kapten kapal yang mahir mengendalikan kapal
tetapi tidak mengetahui ke mana arah tujuan yang hendak dituju.Akibatnya kalau
berjalan pun tanpa halatuju yang mana lebih baik daripada berlabuh sahaja tidak
merugikan tenaga,perbelanjaan dan masa.
2.1.1.2
Membuat Perancangan
Membuat
perancangan adalah sesuatu kemistian terutama dalam pengurusan projek sistem maklumat bagi memastikan supaya segala masalah yang
akan timbul berkaitan dapat diminimumkan dan diatasi. Kepentingan perancangan
disebut oleh Steven Alter (1998) “A project palan is especially important in IS
project because unanticipated technical an organization problem often arise. At
minimum , having a plan helps the impact
in indentifing suprises dan evaluatingtheri impact”.
Proses bagi pengurusan project.
Kaedah bagi pengurusan projek.
No comments:
Post a Comment